Carpe Trutta

"Ørreten er sukkeret på grøten, Kremen av kremen, Prikken over i`en, Foten i hosen, Huet på spiker`n. Men, viktigst av alt, Ørreten er Yin der vi er Yang".

lørdag 4. juni 2011

Test av Akron wind master

Har vært ute og testet ny ferdigtapert fortom fra tiemco i dag og tenkte jeg skulle skrive et par ord om mitt intrykk av den.
Ut fra profilen som er vist bak på pakken den kommer i så er dette en mellomting av de to andre akron fortommene på markedet, standard 12 fot og 10 fot heavy butt. i likhet med akrons 10 foter er også dette en fortom som er ment å skjøte på en tippet. jeg testet den i 4x og spisset da med 60cm 5x og 120cm 6x.

for å ta det første først så er 13 fot i mine øyne en optimal lengde på en ferdigtapert fortom, men når det kommer til utvalget i tykkelse på denne fortommen (4x,5x,6x)så blir det klart att denne ikke er førstevalget når jeg skal ha en ekstremt lang leader(spisser da ut fra 3x eller 2x), men på den annen side perfekt til stillevannsfiske.

Fortommen har en lang tapering og forholdsvis kort level del i front, dette gir knallbra kraftoverføring og overrulling selv når man spisser ut så mye som jeg gjør. windmasteren innehar også de samme egenskapene som de to andre akron leaderene ved att den lett lar seg strekke ut igjen hvis det kommer en knekk eller noe krøll på den. Disse egenskapene sammen med den fine lengden på 13 fot gjør windmasteren til min favoritt til stillevannsfiske!

Setter du windmasteren i enden av snøret på stillevannsfiske så får du nydelige presentasjoner!
Løp og kjøp er min vurdering av saken :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar